In prezent, transportul de produse fara ca acestea sa fie ambalate este ceva de neconceput. In primul rand trebuie sa stim despre ambalare ca inseamna impachetarea unui produs pentru ca el sa fie protejat atunci cand trebuie sa fie transportat dintr-un loc in altul. Ambalajele s-au dezvoltat foarte mult in ultimul timp, pentru ca au evoluat si ele odata cu civilizatia, astazi exista produse de ambalat destinate pentru ambalarea corespunzatoare a bunurilor si marfurilor.
Exista mai multe tipuri de ambalaje, in functie de materialul din care sunt facute. Asta inseamna ca putem folosi pentru ambalarea produselor materiale ca hartia, lemnul, materialele plastice, metalul, materialele textile. Se mai folosesc si material complexe, care poti fi combinatii ale celorlalte.
Un ambalaj se alege in functie de tipul produsului pe care trebuie sa il ambalam. Astfel, conteaza caracteristicile produsului si modul cum va fi transportat produsul. Ziceam la inceputul articolului ca in ziua de azi e de neconceput ca un produs sa nu fie ambalat, insa nu e doar asta. E de neconceput ca un produs sa nu fie ambalat optim, adica ambalarea lui sa respecte toate cerintele, astfle incat elsa fie bine conservat si protejat impotriva factorilor care l-ar putea afecta.
Prin ambalarea corespunzatoare a oricarui produs, se asigura ca perioada lor de valabilitate va fi maxima. Chiar daca produsele pot avea un termen de expirare care trecut e pe ambalaj, de regula, atat produsele, cat si ambalarea lor sunt astfel realizate incat sa fie valabile dincolo de data trecuta pe ambalaj.
Factorii care pot afecta un produs sunt umiditatea aerului, temperatura, praful din aer, lumina, microorganismele, insectele, etc. Produsele trebuie sa reziste la manipulare si transport. Ambalajul trebuie sa asigure aceasta rezistenta, dar influenteaza cheltuielile de transport.
Ambalajul a devenit deja mai mult decat un mod de a proteja produsele. Este un instrument foarte eficient de marketing, un mijloc de comunicare intre producator si client. Deci, pe langa materialele din care e facut ambalajul, care trebuie sa ofere protectie, mai intra in joc si rolul estetic. Ambalajul unui anumit produs trebuie sa fie usor de recunoscut, sa atraga atentia si sa promoveze imaginea produsului.